Objawygłód alkoholowy głodu alkoholowego w procesie trzeźwienia osoby uzależnionej są zjawiskiem normalnym. Mogą się pojawiać mimo nie picia alkoholu i należy je traktować jako sygnał do tego, aby zadbać o swoją kondycję fizyczną i psychiczną oraz przyjrzeć się sytuacji, w której się aktualnie znajdujemy.

Głód alkoholowy charakteryzować się może wzmożonym napięciem i ogólnym rozdrażnienie. Towarzyszyć mu może uczucie niepokoju, wahania emocji, tzw. „huśtawki„ nastroju i poczucie ogólnego dyskomfortu, braku czegoś bliżej nieokreślonego. Może pojawić się również uczucie ssania w żołądku, mimo tego, że nie jest się głodnym. Zaobserwować także można zmiany ciśnienia krwi, jak i zmiany pracy rytmu serca oraz gruczołów potowych.

Innym objawem głodu alkoholowego mogą być natrętne myśli i sny związane z alkoholem.
Ciężko może być nam zebrać myśli i skupić się na czymś innym, niż na myśleniu o alkoholu.

Chcesz nauczyć się radzić z głodem alkoholowym?
Koniecznie skontaktuj się z nami, postaramy się Tobie pomóc.

Możemy także odczuwać smak i zapach alkoholu, choć fizycznie go nie ma, wyczuwać go w jedzeniu i napojach. Jego posmak towarzyszyć nam może mimo tego, że pokarmy nie zawierają alkoholu.
Może pojawić się tzw. „ suchy kac”, czyli mogą wystąpić objawy, które miały miejsce dzień po spożyciu alkoholu, mimo, że utrzymuje się abstynencję.

Kolejnym objawem głodu alkoholowego mogą być nasze zachowania, które przybierają charakter obsesyjno-kompulsywnych. Nawracające, natrętne, obsesyjne myśli prowokujące zachowania, które również są nadmierne. Nadmiernie impulsywne, nadmiernie powtarzające się , czy też nadmiernie perfekcyjne. Zachowania te cechuje nadmiar i przymus ich wykonywania.

Kompulsywny może być np. sposób jedzenia, dbania o kondycję fizyczna na granicy wyczerpania, obsesyjne dbanie o swoje zdrowie, ocieranie się o hipochondrię itp. Zachowaniom takim towarzyszą skrajności, swego rodzaju obsesja, której towarzyszy duże napięcie i impulsywność.

Wszystkie opisane wyżej objawy głodu alkoholowego mogą się pojawiać i towarzyszyć procesowi zdrowienia, ważne jednak jest, aby ich nie bagatelizować, a raczej traktować jako ważny sygnał. Dzięki nim nie usypia nasza czujność i świadomie dbamy o uniknięcie nawrotu.

Autor: Anita Sosnowska – Certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień