zapobieganie nawrotowi alkoholowemu

Uzależnienie jest choroba nawrotową, zatem nawrót (niekoniecznie zakończony zapiciem) może się zdarzyć. Nawrót nigdy nie „spada” na nas nagle, to proces , który ma swoją dynamikę i fazy . Jeśli mówimy: ”nie wiem jak to się stało”, ”nic na to nie wskazywało”, ”zaskoczyło mnie to”, to raczej świadczy to o tym, że uśpiliśmy naszą czujność, nie zachowaliśmy odpowiedniej ostrożności lub przestaliśmy być odpowiedzialni za nasza chorobę.

Żeby zapobiegać nawrotom, musimy stać się
odpowiedzialni za naszą chorobę poprzez:

Dbanie o nasze zdrowie - świadomie rozpoznać sygnały ostrzegawcze możemy wtedy gdy zadbamy o naszą kondycje psycho – fizyczną. Zadbamy o to poprzez racjonalne planowanie dnia, odpowiednią ilość snu, wypoczynku oraz niedoprowadzanie do sytuacji kiedy jesteśmy bardzo głodni lub spragnieni. Pośpiech, stres i chaos nie są także naszymi sojusznikami w walce o uniknięcie nawrotu.

Zadbaj o życie swoje oraz bliskich

ZADZWOŃ - 78x xxx xxx (pokaż)

Stosowanie metod walki z głodem – głód alkoholowy czy narkotykowy , który się pojawia i niejako jak „fala”,przybiera na sile , osiągając swój punkt kulminacyjny ,po czym opada ,można przetrwać stosując szereg metod. Zanim jednak to zrobimy musimy je chcieć poznać ( choćby na terapii) i chcieć stosować . Jeżeli weźmiemy odpowiedzialność za naszą chorobę , to będziemy używać narzędzi pomocnych w walce z trudnym do zniesienia głodem.

zapobieganie nawrotowi uzależnienia

Szukanie pomocy – uzależnienie jest chorobą , z którą trudno sobie poradzi samemu. Mechanizmy uzależnień często potrafią zakłamać rzeczywistość, zatem konfrontowanie naszego myślenia i postępowania z grupą mitingową czy terapeutą może nam pomóc by osiągnąć upragniony cel-trzeźwość.

Dbanie o to, by trzeźwość była satysfakcjonująca – przeciwwagą dla sięgnięcia po alkohol czy narkotyki może być praca nad satysfakcjonującą trzeźwością. Jeśli nic nie będziemy robić może się zdarzyć, że stare przyzwyczajenia powrócą ,bo trzeźwość wyda nam się nudna i nieatrakcyjna. Zatem praca nad poprawą jakości naszego życia może być pomocna w walce z nawrotem.

Jeśli nie będziemy przerzucać odpowiedzialności za naszą chorobę na zły los, pecha, czy nieszczęśliwe życie jest duża szansa, że dostrzeżemy sygnały „zwiastujące” nawrót na tyle szybko, że nie zakończy się ona zapiciem.

Autor: Anita Sosnowska - Certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień