Decyzja o zaprzestaniu picia jest początkiem zmiany – zmiany na lepsze, niewątpliwie. Utrzymywanie abstynencji i proces trzeźwienia nie przychodzi jednak sam z siebie. W Internecie dostępny jest popularny filmik, doskonale obrazujący, jak tak zwana „silna wola” może okazać się zwodnicza w walce z nałogiem. Doświadczenie wielu trzeźwiejących alkoholików pokazuje, że przestrzeganie pewnych zasad i zaleceń w znaczący sposób pomaga w utrzymywaniu abstynencji, która jest przecież niezbędna do trzeźwienia, nie tylko fizycznego, ale przede wszystkim psychicznego.

trzeźwiejący alkoholicy

Kluczową sprawą w zaprzestaniu picia jest
WZIĘCIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA SWOJE TRZEŹWIENIE
Chcesz aby specjaliści leczenia uzależnień pomogli Tobie zaprzestać pić Alkohol?
Skontaktuj się z nami!

ZADZWOŃ - 78x xxx xxx (pokaż)

Co zatem robić? Czego nie robić?

W praktyce oznacza to wyeliminowanie lub ograniczenie wszystkich sytuacji, miejsc, osób, które kojarzą Ci się z sięganiem po alkohol lub mogą wyzwolić w Tobie taką chęć.

Dlatego:

✔ Twój dom - twoja twierdza, zadbaj, aby nie było w nim alkoholu ani niczego, co Ci się z piciem alkoholu może kojarzyć (kufle, kieliszki, butelki itp.) Nie krępuj się też nie wyrażając zgody, by ktokolwiek przy Tobie pił lub przynosił ze sobą alkohol.

✔ Zwracaj uwagę na różne produkty, które mogą zawierać alkohol, takie jak słodycze, kosmetyki, płyn do spryskiwaczy w samochodzie, płyn do płukania ust, leki. Mogą one poprzez smak lub zapach wywołać głód alkoholowy. Istnieje wiele innych, na które możesz je zamienić.

✔ Pamiętaj, że piwo bezalkoholowe, chociaż nie zawiera etanolu (chociaż nie każde!), jest jednak podtrzymywaniem rytuału związanego z piciem i zdecydowanie nie sprzyja zmianie nawyków i trzeźwieniu.

✔ Unikaj lub wyeliminuj ze swojego funkcjonowania miejsca, ludzie i sytuacje bezpośrednio związane z piciem – nie są Ci już potrzebne, a stanowią duże zagrożenie. Wydaje Ci się, że trudno będzie rozstać się z osobami, z którymi piłeś/-aś? Kiedy stanowczo odmówisz im raz i drugi, sami odejdą. Wystarczy konsekwentnie nie wchodzić z nimi w dyskusję.

✔ Dbaj o zasady programu HALT każdego dnia – nie dopuszczaj, by czuć głód, nadmierną i skumulowaną w sobie złość, samotność, przemęczenie. To częste powody pojawiania się głodu alkoholowego. Warto mieć zawsze przy sobie jakiś napój (wodę, sok) i coś do zjedzenia (np. batonik), dbać o to, by się wysypiać, jeść w miarę możliwości regularne posiłki, nie żałować czasu na spotkania w gronie życzliwych ludzi oraz odrobinę relaksu. Przepracowanie, tak samo jak nuda i brak zajęcia to czynniki sprzyjające sięganiu po alkohol.

✔ Planuj swój czas oraz swoje zakupy. Działanie pod wpływem impulsu lub emocji bywa nieracjonalne i niekontrolowane. Realny plan dnia obniża stres i napięcie oraz pomaga wykorzystywać czas w sposób optymalny, dbając zarówno o stronę fizyczną, psychiczną i duchową.

✔ Po okresie picia zazwyczaj jest wiele spraw, które chciałoby się załatwić od razu, jak najszybciej. Ważne jednak, by Twoim priorytetem była trzeźwość-bez niej niczego nie naprawisz, nie zmienisz. Nie zapominaj o tym!

Autor: Joanna Mendrzycka - Certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień

trzeźwienie alkoholika - rady